Początkiem realizacji cyklu pt. „Miasta inaczej” był zamysł fotograficzny artysty Tomasza Sobeckiego. Wszystkie fotografie były realizowane aparatem fotograficznym o unikatowej konstrukcji, którego główną cechą jest przesuwający się obiektyw w trakcie procesu fotografowania.
W przypadku niektórych ujęć równolegle z ruchem obiektywu Twórca dokonywał przesunięcia aparatu w kierunku różnym od przesuwającego się obiektywu.
Materiałem fotograficznym użytym do wykonania zdjęć były przeźrocza barwne,
w większości marki Kodak.
W trakcie jednej lub kilku sesji zdjęciowych Twórca wykonywał od kilkunastu
do kilkudziesięciu różnorodnych ujęć, których cechą charakterystyczną jest:
- zmiana linii horyzontu w stosunku do obserwacji dostępnej człowiekowi,
- występowanie kilku różnych perspektyw w obrębie jednej fotografii.
Następnym etapem był wybór fotografii stwarzającej największe możliwości do dalszego twórczego przekształcenia. Kolejnym etapem było wprowadzenie fotografii do komputera poprzez skanowanie przeźroczy. Wskanowany obraz był opracowany osobiście przez artystę Tomasza Sobeckiego w zakresie kolorystyki. W związku z perfekcyjną kompozycją zrealizowaną na etapie fotografowania nie występowała potrzeba kadrowania ujęcia.
Do pracy nad dalszą kreacją został zaproszony art. plast. Jacek Nawrocki, który
w uzgodnieniu z art. Tomaszem Sobeckim, dokonywał przekształceń obrazu, zmieniając kolorystykę wybranych fragmentów lub też dodając nowe akcenty w postaci rozjaśnień
i linii.
Po uzgodnieniu ostatecznego kształtu pracy przez obu artystów została ona zapisana
w postaci pliku elektronicznego. Zmaterializowanie pracy do postaci obrazu nastąpiło techniką laserowego naświetlania barwnego papieru fotograficznego na podłożu plastikowym. W dalszej kolejności papier fotograficzny został poddany typowej obróbce chemicznej, gwarantującej stabilność barw i kształtów obrazu, zgodnie z normami fotograficznymi.
Jako sposób przygotowania pracy do ekspozycji zostało wybrane naklejenie obrazu całą powierzchnią, za pomocą dwustronnej folii samoprzylepnej, na podłoże z płyty PCV
o grubości 3 mm.
Przedstawiona technika daje bardzo szerokie możliwości kreacji, w szczególności przeplatania się technik fotograficznych z grafiką komputerową, gwarantuje bardzo wysoką jakość realizacji obrazu oraz trwałość charakterystyczną dla technik fotograficznych.
Tomasz Sobecki, 2005